Килимарство 

 

Управління освіти Мелітопольської міської ради Запорізької області

Центр туристсько-краєзнавчої творчості учнівської молоді

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ

НА ТЕМУ:

 

ІСТОРІЯ КИЛИМАРСТВА В УКРАЇНІ.

РЕГІОНАЛЬНІ ВІДМІННОСТІ ОРНАМЕНТІВ.

ПРИЗНАЧЕННЯ КИЛИМІВ:

ПОБУТОВЕ,ОБРЯДОВЕ.

 

 

 

                                                                                                                                                            

 

                                                                                                                                            

Автор-розробник:

                                                                                     Човпило О. В.,

                                                                                     керівник гуртка ЦТКТУМ

 

 

 

 

 

Тема:  Історія килимарства в Україні. Регіональні відмінності орнаментів. Призначення килимів: побутове, обрядове.

 

Мета: Дати учням основи знань про галузь художнього ткацтва-килимарства в Україні, місце килимів у побуті та обрядах українців, способи виготовлення килимів,килимові орнаменти та їх смислове значення. Навчити складати зразок орнаменту килимка для виконання вузликовою технікою.

                

Тип заняття: теоретичне .

 

 Обладнання і матеріали: Фото килимів різних регіонів України, альбоми зразків для вишивки хрестиком, таблиці килимових орнаментальних мотивів, папір у клітинку, кольорові олівці або фломастери.

 

Хід заняття

І. Бесіда з метою виявлення знань з теми.

    1.Яке призначення килимів сьогодні?

    2.Що зображене на сучасних килимах?

    3.Чи знаєте ви  як виробляють килими?

    4.Як відрізнити: де(в яких краях ) вироблено килим?

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

   1.Історія килимарства в Україні. Килим – чи не найдавніша тканина.

   2.Згадки про килими та їх призначення у Літописах та інших писемних джерелах.

   3.Українські назви килимових виробів.

   4.Побутове та обрядове призначення килимів.

   5. Орнаментальні мотиви як знакова система. Естетка малюнка.

   6.Кольорова гамма килимових малюнків.

   7.Матеріали для килимарства.

   8.Регіональні відмінності в орнаментах по регіонах України.

   9.Техніки ткання і складання  ескізу орнаменту відповідно до них.

ІІІ. Закріплення нового матеріалу.

   1.Розповісти, у яких писемних джерелах згадується про килими?

   2.Що відомо про килимарство у скіфів, русичів за княжих часів?

   3.Які є килимові вироби і як вони називаються?

   4.Килим як оберіг.

   5.Схожість килимових орнаментальних мотивів з писанковими, вишивальними.

   6. Стійкість природних барвників

   7.Які матеріали застосовуються для основи килима, які для піткання?

   8.Геометричні та рослинні узори на килимах. Якою технікою які з них  виробляються (рядкова техніка, кругляння)?

 

Практична частина заняття.

1.     Користуючись зразками узорів для вишивки хрестиком і таблицями килимових мотивів, скласти малюнок для килимка під вузликову техніку розміром не більше 30-32 вузликів по ширині  та довжині.

2.     Кольорове рішення за вибором учня.

V. Висновки.

     У неподільності духовної та матеріальної культури виявляється душа народу,ії велична краса. Якщо учні оволодівають певної народної художньою технікою , вони додають у своїх творах і свій голос до співу народної душі.

 

 

             

 

ЛІТЕРАТУРА:

 

1.     Гасюк О.О.,Степан М.Г. Художнє вишивання .-К. Вища школа.1981.

2.     Жінка. Журнал. -К. Преса України (збірка додатків за різні роки).

3.     Квітуче народне мистецтво. Альбом .Упоряд.В.А.Маланчук.-Львів.Каменяр.1964.

4.     Колотило К.Альбом.-К.Мистецтво.1992.

5.     Народи Північного Приазов'я (Етнічний склад та особливості побутові культури).-Запоріжжя.Просвіта.1997.

6.     Народне мистецтво. Журнал.-Київ «Такі справи» (номера за різні роки).

7.     Українська вишивка.Альбом.Упоряд.Т.Кара-Васильєва.-К.Мистецтво.1993.

8.     Шевченко Є.І.Українська народна тканина.-Київ.Артанія.1999.

 

 

 

 

 

 

План-конспект  заняття

Тема: «Приладдя для килимарства. Вертикальний ткацький верстат – кросна. Виготовлення кросен. Виконання початкових операцій ткання стриженого килима».

Мета: Дати учням основи знань про вертикальний ткацький верстат і техніки ткання, для яких він пристосований. Навчити читати креслення, визначати розміри кросен залежно від розмірів обраного для ткання малюнка.  Навчити прийомів теслярської роботи пилкою, молотком. Навчити: як натягти основу, зв’язати попарно нитки основи вирівнювальною плетінкою, утворити зів, зіткати кілька перших рядів, підстригти ворс.

Тип заняття Практичне.

Обладнання і матеріали:

Для виготовлення кросен: дерев’яні планки 20х40 мм різної довжини ( 30, 40 см), цвяхи 2,5х40 ( на одні кросна 10-12 штук), цвяхи 2,5х 30 (їх кількість залежить від кількості вузликів горизонтального ряду малюнка), пилка молоток, плоскогубці, олівець, лінійка.

Для ткання:  для основи – нитки на зразок «ірису» ( такі, що не розтягуються), трикотажні клаптики відповідних до малюнка кольорів, ножиці, гребінь або іграшкові грабельки, лінійка 30-40 см (краще дерев’яна).

Хід заняття

І. Бесіда з техніки безпеки роботи з теслярським інструментом.

ІІ. Бесіда з метою виявлення знань і досвіду про роботу з молотком і пилкою, що таке кросна, для чого потрібні, як влаштовані.

1. Чи дозволяють батьки братися за пилку, молоток та ін. Чи працювали ними в татом?

2.Чи знають:  як згідно креслення чи схеми робити яку-небудь річ? Що і як позначається на кресленні?

3. Як визначити розмір кросен для конкретного килима і, відповідно, розміри деталей для них?

4. Як визначити кількість цвяхів для навивання основи?

5. Як зробити раму, щоби кути міцно трималися (були прямі)?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Визначення розмірів  деталей для кросен: довжини поздовжніх та поперечних планок.

Увага! Малюнок для килима, складений на папері із зошита в клітинку дає розмір готового килима у натуральну величину, якщо ткати трикотажними смужками шириною 15 мм.

Поперечні планки не менші, а краще більші  на 5 см ширини килима. Поздовжні – на 20 см довші килима.

2.Цвіхи, які скріплюють планки, прибивати так, як позначено на кресленні. Тоді планки будуть міцно триматися під прямим кутом ( пояснити про трикутник).

3. Зробити розмітку згідно креслення і забити цвяхи під основу.

4. Перевірити кількість цвяхів під основу і чи міцно вони забиті. Виправити, якщо є потреба.

                        Перерва

Частина друга

І. Бесіда з виявлення знань з теми:

1.Чи є який-небудь досвід ткання?

2. Чи придивлялися до будь-якої тканини: вона має переплетені поздовжні і поперечні нитки?

3. Чи граєте у морський бій, шахи, шашки? Це допоможе знаходити на килимі

місце вузликів,позначених на схемі орнаменту.

11.Вивчення нового матеріалу.

1.        Килим тчемо з низу вгору. Кладемо кросна перед собою нижньою планкою до себе.

2.        Килим-тканина,тому він має поздовжні нитки-основу і поперечні-піткання. Отже спочатку треба натягти, зачіпляючи за цвях и нитку основу.

3.        Нитки основи треба попарно зв'язати ниткою вирівнювальним ланцюжком по всій ширині основи,утворюючи петлі ланцюжка,справа на ліво (малюнок у додатку).

4.        Нитки основи розподілити на парні  і непарні. Вкласти між ними лінійку, якою утворюється зів. Лінійку відвести між нитками до верхньої планки.

5.        Приготувати смужки трикотажу кольорів відповідно до першого ряду малюнка стільки штук,скільки якого кольору вузликів є у першому ряду. Розміри смужок 15-20мм ширини і 60-80 мм довжини.

6.        Порозтягувати смужки у скручені трубочки.

7.        Нав'язати перший ряд вузликів згідно з малюнком.

8.        Приготувати смужки тієї ж ширини,але довгі і теж розтягнути. Прив'язати до крайньої петлі вирівнювального ланцюжка.

9.        Утворити лінійкою зів і провести оцю “поперечну нитку” уздовж по зіву.

10.      Прибити трохи лінійкою. Вирівняти руками ряд.

11.      Приготувати матеріал і нав'язати подібно до першого другий ряд вузликів.

12.      Підстригти кінці смужок-трубочок на бажану довжину утворивши ворс.

13.      Далі-знову зів лінійкою, ряд. І так до кінця малюнка знизу вгору.

III.Закріплення нового матеріалу.

1.Ткання килима відбувається знизу вгору (так ,як будуємо будинок:підвалини,стіни,дах).

2. Малі кросна кладемо на стіл. Але,якщо є умови,краще поставити їх на стілець і сісти перед ними (фото). Адже кросна-верстат вертикальний.

3. Нитку основи прив'язуємо на нижній планці до крайнього зліва цвяха,ведемо вгору і обвиваємо крайній лівий цвях на верхній планці. Тоді-вниз і другий цвях. Потім-другий на верхній і так усі. Прив'язуємо кінець нитки до крайнього правого цвяха. Нитки мають бути добре натягнуті.

4.Вирівнювальний ланцюжок слід утворити на відстані близько 10см від                                     

нижньої планки. Він має бути рівним.

5.Підняти на лінійку кожну другу нитку для утворення зіву. Під час в'язання вузликів лінійка між нитками і відсунута до верхньої планки. Для утворення зіву опустити планку до ряду вузликів і повернути. За рахунок ширини лінійки буде зів.

6. У нього провести поперечну нитку – приготовану смужку трикотажу.

7. Притиснути її до ряду вузлів, легенько постукавши лінійкою,яку не виймаємо з поміж ниток основи.

8. Далі при тканні наступних рядів треба збивати килим спеціальним гребенем або дитячими іграшковими грабельками. Щільний килим краще зберігається.

9. Довжина ворсу довільна. Але на малих килимках при надто довгому ворсі дещо втрачається чіткість малюнка. Оптимально 2-2,5см.Підстригати треба кожний ряд одразу по проведенні над ним поперечної нитки.

IV. Практична частина заняття.

1.Користуючись кресленням і допоміжними таблицями,виготовити кросна,відповідні за розмірами до обраного малюнка.

2.самостійно користуючись допоміжними таблицями натягти нитки основи вив'язати вирівнювальний ланцюжок; зіткати 2-3 перші рядки килима за обраним малюнком.

V. Домашнє завдання.

1.Підрахувати скільки вузликів кожного кольору відповідно до малюнка потрібно і підготувати цей матеріал на наступне заняття.

VI. Висновки.

   Ткацтво-один із найдавніших видів творчості. І килим є чи не найдавнішою  тканиною. Килимарство,як галузь художнього ткацтва,за довгий час розвитку в Україні набуло самобутніх,незалежних від Сходу й Заходу рис як за технікою виконання,так і орнаментами. Народна творчість увібрала в себе досвід багатьох поколінь. Коли сучасна людина береться творити якісь речі за народними традиціями,то відчуває себе однією із товариства лагідних талановитих людей,котрі є ії народ.

   Нині немає категоричної необхідності самому прясти ,ткати чи інше. Однак фабричні речі зроблені невідомо ким і не визначеного для кого. А зроблено власноруч-це,як кажуть тепер,”Ексклюзив”. Килим з давніх часів мав оберегове значення. А в саморобний автор вкладає ще й часточку своєї неповторної душі.

        З найдавніших часів наші далекі предки про красу дбали ніяк                          

не менше ніж про хліб насущний. Як сказав поет:- ”У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград-красиве і корисне”.

 

                              

ЛІТЕРАТУРА

 

1.Для дому для сім»ї.Упоряд.Л.О.Шушуріна.-К.Реклама.1981.

2.Прикрась свій дім./Л.П.Гура, М.Є. Жоголь,Н.М. Ісупова та ін.-К.Техніка.1988.

3.Свид С.П., Проців В.І.Художні техніки. - К.Радянська школа.1987.

4. Шевченко Є.І.Українська народна тканина.-К.Арт

Write a comment

Comments: 0